استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
ایمیل مارکتینگ

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

به استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد.

شما در هر مرحله از استراتژی خود همانند برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… می‌توانید سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از آن سود ببریم.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که بعد از بررسی تاریخچه، کمی از مزایای استفاده از این روش صحبت کنیم و ببینیم کسب و کارهای مختلف چطور می‌توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند.

1- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

2- اثربخشی آنی

3- سریع و مقرون به صرفه

4- ایمیل‌های سفارشی

5- تحلیل رفتار مشتری

6- شروع آسان

7- انتقال مستقیم پیام

8- بستر نشر محتوا

معایب ایمیل مارکتینگ

اسپم

ایمیل‌های ارسال نشده

مشکلات طراحی

چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

بسیاری از کسب و کارها به ویژه آن‌هایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و می‌دانند ایمیل آن‌ها باز شده و CTR خوبی می‌گیرد، از این ابزار استفاده می‌کنند. ضمن اینکه این روش برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب می‌دهد، به‌شرطی اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند.

همچنین ایمیل برای کسب و کارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارند، بسیار کاربردی است.

کاربرد ایمیل مارکتینگ

بازاریابی با ایمیل کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و به دلایل مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از از این شیوه استفاده می‌شود که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست. از جمله کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خوشامد گویی به کاربران جدید

2- ارسال خبرنامه ایمیلی

3- اطلاع رسانی درباره محصول یا خدمت جدید

4- ارسال اطلاعات خرید

5- تخفیف و پیشنهادات ویژه

6- اطلاع رسانی رویدادها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *