استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
سئو تکنیکال چیست؟

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟
تکنیکال در لغت به معنای فنی میباشد و سئو تکنیکال در واقع به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو است.

بنا بر اظهارات سایت yoast ، به عنوان معروف ترین ابزار بررسی و بهینه سازی سئو در وردپرس، SEO technical به معنی ارتقاء جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه های آن در موتورهای جستجو میباشد.

اصول اساسی بهینه سازی فنی و تکنیکال سایت ها ، بر این میباشد که سایت را سریعتر کرده و کراول شدن آن را توسط خرنده های موتورهای جستجو آسان تر کنیم و کمک کنیم تا موتور جستجو سایت ما را راحت تر درک کند.

سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی سایت است که به ارتقا المان های داخلی سایت تمرکز دارد تا رتبه های بالاتری بدست آوریم.

سئو فنی و تکنیکال در مقابل سئو خارجی قرار دارد که از طریق کانال های خارج از سایت به نمایش بیشتر سایت کمک میکند.

چرا باید تکنیکال سئو را روی سایت انجام دهیم؟

گوگل و عموما تمام موتورهای جستجو تلاش دارند تا بهترین نتایج را برای سرچ های کاربران نمایش دهند.

به همین علت گوگل و ربات های خزنده آن صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی کرده و میسنجند.

برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری یا UX سایت مرتبط هستند، مانند سرعت لود یک صفحه از سایت.

مابقی فاکتورها کمک میکنند تا ربات های موتور جستجو منظورو هدف صفحه شما را بهتر و به طور کامل درک کنند، مانند structured data در صفحات.

پس با ارتقای جنبه های فنی سایت خود میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را crawl کرده و درک کنند.

اگر این کار را درست انجام دهید میتوانید به رتبه های بهتر دست یافته و یا حتی بهتر از آن rich result از گوگل دریافت کنید.

اگر سئو تکنیکال انجام ندهیم چه اتفاقی برای سایت میافتد؟

همانطور که سئو تکنیکال میتواند کمک بزرگی به سئو و رتبه های سایت بکند، به همین ترتیب برعکس این اتفاق هم ممکن است بیافتد.

به این معنی که رخ دادن اشتباهات فنی مهم در سایت ، ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود.

چطور سئو تکنیکال انجام دهیم؟

اشتباه است که در بهینه کردن کدها و قسمت های فنی سایت خود تنها موتور جستجو را در نظر بگیرید و روی سلیقه گوگل تمرکز کنید.

یک وب سایت باید خوب کار کند، وب سایت شما باید در وهله اول سریع ، شفاف و ساده برای استفاده کاربرانتان باشد.

خوشبختانه تقویت ساختار فنی سایت عموما رضایت هر دو طرف مورد هدف ما یعنی موتورهای جستجو و کاربران را به همراه دارد.

چرا که موتورهای جستجو سلیقه خود را بر مبنای رضایت کاربران هماهنگ کرده و همواره در جهت سلیقه کاربر به روز میشوند.

در ادامه به برخی از مهمترین ارکان تکنیکال سئو وب سایت ها اشاره میکنیم:

1 – سرعت سایت

سرعت سایت بسیار مهم است چرا که کاربران امروز بسیار کم تحمل تر از کاربران گذشت هبوده و توقع دارند تا وب سایت مورد نظرشان به سرعت برایشان لود شده و نمایش داده شود.

2 – قابلیت crawl2- برای خزنده های گوگل

موتورهای جستجو ار ربات های خزنده (crawlers) برای خزیدن در سایت شما و ایندکس کردن محتوای شما استفاده میکنند.

ربات های خزنده لینک های صفحات را برای درک بهتر مطالب دنبال میکنند.

پس ایجاد یک ساختار منسجم از لینک های داخلی در سایت به درک درست موتور جستجو و ربات های آن از سایت شما و محتوای با اهمیت آن کمک بسیاری میکند.

3 – کم کردن لینک های شکسته و خراب سایت

چیزی که میتواند مانند کند بودن سایت تجربه کاربری را از حالت مطلوب خارج کند، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 میباشد.

زمانی که یک کاربر روی یک لینک کلیک میکند و محتوای مورد انتظار را در ان صفحه نمیبیند، نمودار رضایت او از سایت ما در یک لحظه سقوط میکند.

موتور های جستجو معمولا بیشتر از کاربران این صفحات را میبینند . چرا که هر لینکی در صفحات باشد را دنبال میکنند و تمام سایت را میخزند. به طوری که این صفحات میتواند روی رتبه سایت ما از دید موتور جستجو نیز  تاثیر زیادی بگذارد.

4 – کم کردن صفحات تکراری duplicate content

ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا غفلت از اهمیت این مورد چندین صفحه با آدرس های مختلف یک محتوای تکراری را نمایش دهند. این کار از نظر کاربر ممکن است مشکلی نداشته باشد اما موتور جستجو این صفحات را تکراری و duplicate میبیند . (حتی محتوای کپی شده از سایت های دیگر)

5 – امنیت سایت

یک وب سایت سالم از لحاظ فنی ، امنیت کاربران خود و اطلاعات آنها را نیز تضمین میکند.

روش های زیادی برای امن کردن استفاده از سایت توسط کاربران وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از گواهی امنیت SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS در ارسال آدرس ها و اطلاعات سایت میباشد.

6 – استفاده از structured data

با استفاده از این امکان گوگل میتوانید ویژگی ها و برتری های محصولات یا خدمات ارائه شده در سایت خود را در صفحات جستجو نیز نمایش دهید.

7 – استفاده از نقشه سایت یا sitemap

استفاده از نقشه سایت با فرمت XML در واقع مانند ایجاد یک نقشه راه برای موتورهای جستجو و خزنده ها میباشد.

در این نقشه سایت تمامی صفحات سایت که میخواهیم خزیده شوند و ایندکس شوند لیست میشود.

8 – استفاده سایت های بین المللی از تگ hreflang

اگر سایت شما چندین کشور را مورد خطاب قرار میدهد ، بهتر است تا مشخص کنید که کاربران با چه زبانی مورد هدف سایت شما هستند.

مشخص کردن زبان اصلی سایت میتواند به نمایش بهتر و درست تر سایت شما در صفحات نتیجه جستجو کمک بسیاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *