استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
فاندر و کوفاندر

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. فاندر و کوفاندر

فاندر و کوفاندر

به ندرت پیش می‌آید که یک نفر به تنهایی بتواند تمام کارهای لازم برای مدیریت یک کسب و کار، را انجام دهد. در اینجاست که نقش هم‌بنیانگذار(کوفاندر) نمایان می‌شود، فردی هماهنگ با اهداف بنیانگذار که بتواند در کارهای استارتاپ همکاری کند.

به کارآفرینی که کسب‌وکار یا استارتاپی را آغاز می‌کند، بنیان‌گذار یا فاندر می‌گویند. درصورتی‌که کارآفرینان متعددی در ایجاد یک استارتاپ دخالت کنند، آن‌ها را هم‌بنیان‌گذار آن کسب‌وکار می‌نامند.

معمولا بنیانگذار یا فاندر، یک فرد معمولی مثل من و شماست که ایده‌ای دارد که می‌خواهد آن را به کسب و کاری تبدیل کند. مثلا یک برنامه‌نویس است که ایده‌هایی برای تبدیل به کسب و کار به ذهنش می‌رسد، و تیمی تشکیل می‌دهد و کارها را تقسیم می‌کند. اگر هم به نقطه‌ای برسد که او نیاز به فرد یا افرادی داشته باشد که مسئولیت‌های زیادی را برای آنها درنظر بگیرد، در آن صورت می‌تواند با واگذار کردن بخشی از سهام استارتاپ خود، آنها را شریک کند. از این رو به شرکای جدید، هم‌بنیانگذار یا کوفاندر می‌گویند.

اگر شما بنیانگذار یا فاندر یک کسب و کار باشید، کوفاندر کسی است که با شما در این کسب و کار شریک می‌شود و در ازای دریافت درصدی از سهام استارتاپ شما، وظایفی را به عهده می‌گیرد.

اولویت و دغدغه هم‌بنیانگذاران، توسعه و حفظ منافع استارتاپ و بعد منافع شخصی است، اگر یک کارمند را استخدام کنید، شاید دغدغه رشد استارتاپ شما را داشته باشد و به رشد آن کمک شایانی کند. اما این کارمند در اغلب موارد از منافع شخصی خود برای منافع سازمان چشم‌پوشی نخواهد کرد.

تفاوت کوفاندر با سایر کارکنان

کوفاندر با کارمندان شما که در ساعات مشخص وظایف مشخصی را انجام می‌دهند، تفاوت دارد. معمولا شما از کارمندتان انتظار ندارید که همیشه و در همه حال، دغدغه رشد استارتاپ شما را داشته باشد.

اگر برای شما هم این سوال وجود دارد که کوفاندر کیست، لازم است به این نکته توجه کنید که کوفاندر مانند شخص فاندر، کسب و کار را از آن خود می‌داند و بخشی از وظایف و مسئولیت‌های یک بنیانگذار یا مالک کسب و کار را بر عهده می‌گیرد. در واقع شریک کسب و کار است. به عبارت دیگر، کوفاندر کسی است که با شما در کسب و کارتان شریک می‌شود، و در ازای دریافت درصدی از سهام استارتاپ، بخشی از وظایف را به عهده می‌گیرد.

آیا کوفاندر همان سرمایه‌گذار است؟

حالا بهتر می‌توان تشخیص داد که کوفاندر کیست؟ کوفاندرها، معمولا آورده‌ای غیر از سرمایه دارند و از همه مهمتر مسئولیت‌پذیری آنها در تقسیم کارهای اصلی فنی و اجرایی یک استارتاپ اهمیت دارد.

اگر شما درحال ایجاد یک استارتاپ هستید و قصد دارید برای اجرایی کردن ایده خود یک یا چند کوفاندر را در کنار خود داشته باشید، قبل از هر چیزی دقت کنید هرگز فردی را بدون امضای یک قرارداد محرمانگی و امضای قرارداد درباره مسئولیت‌ها، محدوده اختیارات و غرامت‌ها به مجموعه خود اضافه نکنید.

فاندر در مقایسه با مدیرعامل

بزرگ‌ترین تفاوت بین مؤسس و مدیرعامل نقش فعال یا منفعل است. حتی زمانی که یک فرد مؤسس، شرکت را ترک می‌کند و دیگر نقش فعالی را ایفا نمی‌کند، همچنان می‌تواند به دلیل نقشش در تأسیس شرکت، یک مؤسس در نظر گرفته شود. علاوه بر این، عمده کار بنیان‌گذاران در مراحل ابتدایی کسب‌وکار انجام می‌شود.

از سوی دیگر اما مدیرعامل نقش فعالی دارد. اگر فردی عنوان مدیر عامل را داشته باشد، به این معنی است که در حال حاضر به عنوان رئیس شرکت مشغول به کار است، حتی اگر مسئولیت تأسیس آن نهاد را هم نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *