استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب کاربران دنیا بعد از فیسبوک است. این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و همواره به تعداد افراد و کسب و کارهای فعال در این شبکه افزوده می‌شود. کسب و کارها از این پلتفرم برای بازاریابی و برقراری ارتباط با مخاطبان خود بهره می‌گیرند. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که اینستاگرام مارکتینگ چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است.

اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

«اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی از طریق اینستاگرام» (Instagram Marketing) به استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، مخاطبان، مخاطبان راغب و فروش کسب و کار گفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که شبکه اجتماعی محبوب افراد بین ۱۶ تا ۳۴ ساله است. به همین دلیل، برندها، کارآفرینان و تولیدکنندگان محتوا این شبکه اجتماعی را به عنوان پلتفرمی مؤثر برای بازاریابی می‌شناسند.

«بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) از مهم‌ترین و مؤثرترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. در این شکل بازاریابی، از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف مختلف بازاریابی مانند افزایش آگاهی از فروش، برقراری تعامل بهتر با مخاطبان، جذب مخاطبان و افزایش فروش و درآمد کسب و کارها استفاده می‌شود. در میان تمامی شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام از مهم‌ترین و بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی به شمار می‌رود.

دلایل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

اینستاگرام کانالی عالی برای دسترسی به تعداد زیادی مخاطب است. بر اساس آمارهای موجود، این شبکه اجتماعی ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و کاربران به طور میانگین هر روز ۵۳ دقیقه از زمان خود را در این شبکه اجتماعی صرف می‌کنند.

همچنین، فرآیند برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان احتمالی و مشتریان قبلی را برای کسب و کارها ساده‌تر می‌کند. افراد از برقراری ارتباط با برندها از طریق این شبکه اجتماعی لذت می‌برند. آمارها نشان می‌دهند که ۹۰ درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه کسب و کار را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ويژگی‌ها در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر، ماهیت بصری آن است. اگر کسب و کار شما محصولاتی با طراحی زیبا دارد یا اگر خدماتی ارائه می‌کنید که نتیجه نهایی آن‌ها به شکل بصری قابل‌توجه است، و بهترین پلتفرم برای نمایش محتوای شماست.

تمام محتوای بصری از جمله ویدیو، تصویر و تصویرسازی محتوای مناسبی برای این شبکه اجتماعی به شمار می‌روند، اما استراتژی بازاریابی شماست که مشخص می‌کند چه نوع محتوایی را در چه زمان‌هایی در این پلتفرم منتشر کنید. تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ از مهم‌ترین مراحل بازاریابی در این شبکه اجتماعی است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

مزایای اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، امکان دسترسی گسترده به مخاطبانی که به برقراری ارتباط با برندها و خرید محصولات یا خدمات آن‌ها علاقه‌مندند، از مهم‌ترین مزیت‌های اینستاگرام مارکتینگ است. اما بازاریابی در این شبکه اجتماعی علاوه بر این مزیت‌ها، مزایای دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان موارد زیر را مثال زد.

  • ماهیت بصری
  • برندسازی و تقویت برند
  • بهبود تعامل با مخاطبان
  • افزایش فروش کسب و کار
  • فرصت رشد مخاطبان
ماهیت بصری

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، اینستاگرام برخلاف شبکه‌های اجتماعی دیگر که بر اشتراک‌گذاری متن و لینک متمرکزند، بر انتشار پست‌های تصویری و ویدیویی تمرکز کرده است. از آنجایی که محتوای تصویری بیشتر از محتوای متنی تعامل‌برانگیز است، استفاده از آن به منظور بازاریابی برای دیجیتال مارکترها اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینستاگرام می‌توان به‌جای هدایت «فالوئرها یا دنبال‌کنندگان» (Followers) به وب‌سایت و تشویق آن‌ها به خرید محصولات یا خدمات، از تصاویر برای انتقال پیام‌های تأثیرگذارتر بهره گرفت.

استفاده از محتوای تصویری امکان معرفی مؤثر محصولات را برای کسب و کارها فراهم می‌کند و ویدیوها ابزارهای مناسبی برای نمایش خدمات محسوب می‌شوند. علاوه بر این، با استفاده از این پلتفرم می‌توان فرهنگ شرکت و دیگر بخش‌های پشت صحنه جالب کسب و کار را به مخاطبان نمایش داد.

تقویت برند و برندسازی

اینستاگرام مارکتینگ در افزایش میزان آگاهی از برند نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند. آمارهای فیسبوک نشان می‌دهند که ۸۳ درصد از کاربران اعلام کرده‌اند به آن‌ها در یافتن محصولات یا خدمات جدید کمک می‌کند. علاوه بر این، افراد معمولاً به برندهایی که حضور دارند، اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. در مقابل، مشتریان احتمالی از برندهایی که در حساب کاربری ندارند، دوری می‌کنند.

بهبود تعامل با مخاطبان

شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان به شمار می روند. این شبکه‌ها امکان دریافت بازخورد مخاطبان از طریق لایک‌ها یا کامنت‌ها و امکان برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق تولید محتوای جذاب، اطلاع‌رسانی درباره پیشنهادهای ویژه و… را برای برندها فراهم می‌کنند.

در میان تمام شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام را می‌توان به عنوان بهترین پلتفرم برای برقراری تعامل با مشتریان دانست. به طور معمول، «نرخ تعامل» (Engagement Rate) برای تصاویر منتشرشده بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری است. برای مثال، آمارها نشان می‌دهند که نرخ تعامل تصاویر ۲۳ درصد بیشتر از تصاویر فیسبوک است، در حالی‌که تعداد کاربران فعال در فیسبوک دو برابر اینستاگرام است.

افزایش فروش

می‌دانیم که کاربران به خرید از اینستاگرام علاقه‌مندند و تعداد زیادی از افراد محصولات یا خدمات مد نظر خود را در می‌یابند.

اینستاگرام اقدامات مختلفی برای کمک به کسب و کارها در بهره‌گیری از این پلتفرم انجام داده است. این پلتفرم، مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند به شکل مستقیم از طریق اینستاگرام، محصولات مد نظر خود را بخرند. استوری اینستاگرام، تگ‌های فروشگاهی، تبلیغات پولی و… از جمله ویژگی‌ها برای ساده‌تر کردن فرآیند خرید از طریق این پلتفرم است.

فرصت رشد مخاطبان

اینستاگرام با ارائه کردن امکان هدف‌گذاری دقیق مخاطبان، دسترسی کسب و کارها به مخاطبان هدف خود را بهبود بخشیده است. در بخش تبلیغات می‌توان با استفاده از گزینه‌های مختلف هدف‌گذاری مانند داده‌های شخصی یا دموگرافیک، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای کاربران، بهترین مخاطبان برای کسب و کار و حوزه فعالیت آن را هدف‌گذاری کرد.

علاوه بر این، تبلیغات اینستاگرام قابلیت «هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ» (Retargeting) را نیز به کسب و کارها ارائه می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توان لیدهای واجد شرایط و لیدهای کانال‌های دیگر را به عبور از قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری ترغیب کرد.

ابزار تحلیل‌گر اینستاگرام نیز امکان بررسی عملکرد کسب و کار و کمپین‌های بازاریابی در این شبکه اجتماعی را فراهم می‌کنند. با استفاده از این ابزار می‌توان اطلاعات زیادی درباره کاربران و محتوای مورد علاقه آن‌ها دریافت کرد.

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

می‌توان مراحل تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ موفق را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • مشخص کردن اهداف
  • مشخص کردن مخاطبان هدف
  • بررسی عملکرد رقیبان
  • ساخت اکانت بیزینس در اینستاگرام
  • طراحی محتوا
  • ساخت ظاهری یکپارچه در صفحه
  • ایجاد تقویم محتوا
  • افزایش تعداد فالوئرها
  • تبدیل فالوئرها به مشتری
اصول بازاریابی در اینستاگرام

۱. به ظاهر صفحه خود اهمیت دهید

۲. در زمان مناسب پست بگذارید

۳. محتوای منحصر‌به‌فرد تولید کنید

۴. محتوا تولید شده توسط کاربر را جدی بگیرید

۵. با مخاطب ارتباط برقرار کنید

۶. از insights اینستاگرام استفاده کنید

۷. از هشتگ‌ها برای بیشتر دیده‌شدن استفاده کنید

۸. از استوری‌ اینستاگرام بهره ببرید

۹. از لینک در بیو اینستاگرام غافل نشوید

۱۰. کامنت‌ها را پین کنید

۱۱. از قابلیت‌های جدید اینستاگرام مانند ریلز بی‌بهره نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *