استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
نحوه درآمدزایی استارتاپ‌ها

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. نحوه درآمدزایی استارتاپ‌ها

نحوه درآمدزایی استارتاپ‌ها

مدل های درآمدی (revenue models) استارتاپ ها از انواع مختلفی تشکیل می شوند. که هر یک از آنها مناسب مدل کسب و کار خاصی است. همچنین هر کدام از آنها  مزایا و معایب خاص خود را دارند. شناسایی مدل های درآمدی مختلف می تواند به شما در انتخاب مدل درآمدی برای کسب و کارتان کمک کند.

وقتی از موسسان و فعالان استارت‌آپی به‌ویژه جوان‌تر‌ها سوالی را درباره مدل درآمدزایی می‌کنیم، عمدتا به طور مستقیم یا غیرمستقیم در می‌یابیم که به مدل رشد و درآمد‌های بلندمدت دل بسته‌ و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند؛ مدلی که کاملا درست است، اما در بیشتر زمان‌ها توجیهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها می‌شود.

در اینجا انواع مختلف مدل های درآمدی را بررسی خواهیم کرد.

1- فروش

اصلی‌ترین روش که برای درآمد تعریف می‌شود فروش مستقیم است؛ یعنی محصول استارت‌آپ به نوعی باشد که مشتری حاضر به پرداخت پول برای آن باشد. و در ازای دریافت محصول بهای آن را بپردازد.

2- تبلیغات

یکی از رایج ترین جریان های درآمدی این است که به مشتریان تبلیغاتیِ خود این فرصت را بدهید. که برخی از انواع پیام های بازاریابی و پیشنهادات خود را به عنوان بخشی از محصولات یا خدمات شما تبلیغ کنند و موجب درآمدهای اضافی برای شما است.

3- حق عضویت 

شما می‌توانید با توجه به نوع محصولی که ارائه می‌دهید برای ثبت‌نام و عضویت کاربران و مشتریان‌تان در پلتفرمی که دارید حق عضویت مشخص کنید.

4- حق کمیسیون

شرکت بر اساس مبلغ معامله صورت گرفته درصدی را به عنوان کمیسیون بر می دارد. هرچه قیمت معامله بالاتر باشد مبلغ کمیسون نیز بیشتر می شود. 

5- سیستم همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش یا “Affiliate marketing” یک نوع بازاریابی بر پایه میزان عملکرد می باشد. “performance-based marketing” که در آن صاحب تجارت یا بازار خاص به بازاریابان و همکاران خود در ازای خرید مشتریان و بازدید کنندگان به آنها پورسانت می پردازد. 

6- فروش دیتا 

یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزایی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به جذب و فروش داده‌ها باز می‌گردد؛ جایی که استارت‌آپ‌های با این مدل درآمدی با تحلیل داده‌هایی که به دست می‌آورند. یا خودشان با استفاده از آنها کسب‌وکارهای حاشیه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند.

استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌ها تنوع گوناگونی دارند. نمی‌توان یک مدل را برای همه آنها پیشنهاد داد، اما آنها می‌توانند بسته به نوع محصول و پلتفرمی که دارند یک مدل درآمدی یا ترکیبی از مدل‌های درآمدی را انتخاب کنند و به درآمد برسند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *