استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
بازاریابی شبکه های اجتماعی

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.
اما اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید.

مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین

بدون شک همان‌طور که شما ساعت‌ها از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌کنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث می‌شود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.

مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم حضور و بازاریابی در در رسانه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش می‌تواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
1. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
2. تولید سرنخ‌های باکیفیت
3. بهبود نرخ تبدیل
4. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
5. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
6. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
7. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
8. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
9. افزایش وفاداری مشتریان
10. ایجاد ارزش افزوده
11. بهبود اعتبار برند
12. هزینه و اثربخشی خوب
13. رهبری بازار و رهبری فکری
14. تبدیل شدن به منبع محتوا
15. رفتارشناسی مشتری
16. راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
17. انسانی‌سازی برند

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دسته‌بندی اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
1. شبکه‌‌سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
2. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
3. به‌اشتراک‌گذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
4. به‌اشتراک‌گذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کرده‌اند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره می‌کنیم:
1. تدوین استراتژی حضور و محتوا
2. استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
3. پرداخت هزینه‌های لازم برای بازاریابی و تبلیغات
4. درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
5. رعایت موارد اصولی و بنیادی
6. استفاده از تبلیغات هدفمند
7. معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
8. استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
9. تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
10. پوشش اخبار حوزه کاری
11. تبدیل مشتریان به سفیران برند
12. به‌کارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
13. خطاب قرار دادن کاربران با اسم
14. برقراری تعامل دوسویه
15. شناخت دقیق مخاطبان هدف
16. همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
17. اجتماعی بودن
18. نمایش جنبه‌های جذاب کسب و کار
19. بیان موفقیت‌ها و شکست‌ها
20. پرسیدن سوال از فالوئرها
21. لحن و سبک سفارشی
22. خلق شخصیت برای برند
23. همکاری با اینفلوئنسرها
24. استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
25. برگزاری مسابقات و برنامه‌های چالشی

روش‌های اجرای بازاریابی در هر شبکه اجتماعی

روش‌های اجرای بازاریابی در هر شبکه اجتماعیبه طور کلی شبکه های اجتماعی پلتفرم‌های رایگانی هستند که امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. گرچه برخی از آنها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که اگر قصد استفاده از این امکانات را داشته باشید، باید هزینه مشخص شده را بپردازید. ضمن اینکه امکان بهره‌گیری از پلن‌های تبلیغات پولی نیز وجود دارد. اما هر کدام از شبکه های اجتماعی با توجه به ماهیت، کاربران حاضر در آن، امکانات رایگان و پولی، محدودیت‌ها و میزان استفاده از آنها، روش بازاریابی مختلفی دارد.

چگونگی برقراری ارتباط با کاربران شبکه‌های اجتماعی

مانند هر نوع دیگر از بازاریابی، در بازاریابی شبکه‌ اجتماعی هم هدف اصلی جلب توجه مخاطبانِ هدف و برقراری ارتباط با آن‌ها است. با وجود اینکه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغ مستقیم محصولات استفاده کرد، این نوع از برقراری ارتباط با کاربران شبکه‌های اجتماعی‌ای چون فیس‌بوک و توئیتر چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود. به عبارت دیگر، شبکهٔ اجتماعی مکانی است برای شکل دادن تعاملی واقعی با کاربران و ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی آنچه برند شما را متمایز می‌کند.

به‌اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر افزایش مستقیم ترافیک ورودی به وب‌سایت، این مسئله که عده‌ی زیادی همزمان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، زمینه‌ساز مزیت دیگری برای کسب‌وکارها می‌شود: افزایش تعداد مشتری‌ها به صورت ارگانیک. در حقیقت زمانی که محتوای ارائه شده از سوی شما برای عده‌ای جالب‌توجه باشد، آن‌ها محتوا را با دوستان و دیگر دنبال‌کننده‌هایشان به اشتراک می‌گذارند و به این شکل برای شما بازاریابی می‌کنند. حتی می‌توان گفت که تأثیر این فعالیت‌ آن‌ها، از انواع بازاریابی بهتر و بیشتر است، چراکه محصول شما توسط یک دوست، یا یکی از اعضای خانواده به دیگری معرفی می‌شود؛ این معرفی به مراتب تأثیرگذارتر از تبلیغات خود برند است و بیش از آنکه تبلیغ باشد، اطلاعاتی قابل اطمینان، از سوی منبعی تأییدشده است.

کدام‌یک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

فیسبوک

فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه‌ي اجتماعی جهان است و کاربران آن همه‌روزه مطالب مختلف منتشر شده توسط کسب‌و‌کارهای فعال در اینترنت را مشاهده می‌کنند. با انتشار منظم محتوای حاوی اطلاعات درباره‌ی حوزه‌ی کاری، اخبار صنایع و تبلیغ محصولات، امکان افزایش فروش و وفاداری به برند وجود خواهد داشت. با این که این به دلیل فیلتر بودن این پلتفرم، در ایران کاربردی کمرنگ دارد، اما همچنان می‌توان از آن انتظارهایی جزئی داشت و کاربرهایی جذب کرد.

اینستاگرام

قرار دادن تصاویر محصولات می‌تواند تأثیر بسزایی بر کارایی تجارت الکترونیک داشته باشد. این مسئله باعث می شود تا اینستاگرام که محوریت اصلی آن بر محتوای بصری است، پلتفرمی مهم و کلیدی برای معرفی بهتر و بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی به شمار برود. به خصوص آن که چند ده میلیون ایرانی در این شبکه‌ اجتماعی حضور دارند. با به‌اشتراک‌گذاری تصاویر محصولات و پست‌های سبک زندگی مرتبط با فعالیت‌های برند، می‌توان به تعداد زیادی از مخاطبان جدید دسترسی پیدا کرد. برای بازاریابی در اینستاگرام مقالهٔ اینستاگرام مارکتینگ به شما کمک می‌کند.

توئیتر

اگر با برنامه‌ریزی مناسب در این شبکهٔ اجتماعی فعالیت داشته باشید، نتایج به دست آمده می‌تواند به اندازهٔ نتایج حاصل از فعالیت‌های اینستاگرام کارآمد باشد. فعالیت در این شبکهٔ اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران آن، همراه استفاده از برنامه‌ریزی‌های طرح شدهٔ مرتبط با بازاریابی محتوا که در فیسبوک مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به حضور مؤثرتر شما در دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کمک کند و سبب معرفی بهتر و بیشتر برند شود.

لینکدین

لینکدین در میان افراد متخصص حوزه‌های کاری مختلف بیشترین استفاده را دارد و امکان برقراری ارتباط افراد و شرکت‌هایی را فراهم می‌کند که دیدگاه یا اهداف مشترکی دارند. محتوای مرتبط با کارپردازان شناخته‌شده و با تجربه، بهترین نوع محتوایی است که می‌توان در این پلتفرم استفاده کرد (بخصوص برای برندهای با کیفیت و برندهایی که میانگین ارزش سفارش بالایی داشته باشند). عدهٔ زیادی از مدیران اجرایی کسب‌وکارهای مختلف فعال در لینکدین، سعی می‌کنند با انتشار محتوای مرتبط با دانش و تجربهٔ کاری‌شان، و نیز محتوای مرتبط با مسائل فرهنگی، به شکل غیر مستقیم برای شرکت خود تبلیغ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *