استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
وردپرس چیست؟

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متن‌باز است که امکان طراحی و توسعهٔ سایت و همچنین تولید محتوا بدون کدنویسی را فراهم می‌کند.

حالا دو سؤال پیش می‌آید! اول اینکه سیستم مدیریت محتوا چیست؟دوم اینکه منظور از متن‌بازچیست؟

سیستم مدیریت محتوا نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتواهای سایت را ایجاد، مدیریت و اصلاح کنید.

به‌جای اینکه سیستم خود را برای ذخیرهٔ اطلاعات، ارائهٔ محتواهای متنی و بصری و سایر عملکردها طراحی کنید تمام زیرساخت‌ها را یکجا فراهم می‌کند تا شما روی بخش‌های قابل‌مشاهده سایت تمرکز کنید. از طرفی، اگر به امکانات بیشتری نیاز پیدا کنید، می‌توانید با نصب افزونه و باز هم بدون کدنویسی، آن را به سایت اضافه کنید. همین افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس است که باعث شده‌اند به محبوب‌ترین گزینه برای طراحی انواع سایت تبدیل شود.

نرم‌افزارهای متن‌‌باز، نرم‌افزارهایی هستند که یک هسته اصلی دارند و کاربران می‌توانند با توجه به نیازی که دارند، تغییرات لازم را در آن‌ها اعمال کنند. به این ترتیب، چنین ابزارها و نرم‌افزارهایی دائماً توسط مجموعه‌ای از کاربران توسعه داده می‌شوند؛ بدون آنکه مالکیت آن‌ها در اختیار مجموعه‌ای خاص باشد

تاریخچه وردپرس

مت مولنوگ از یک سیستم وبلاگ‌نویسی کافه لوگ استفاده می‌کرد؛ ولی سال 2002 کافه لوگ ارائهٔ به‌روزرسانی را متوقف کرد. همین مسئله باعث شد مت مولنوگ مصمم شود این سیستم را خودش توسعه دهد و از آن، برای بلاگ‌نویسی استفاده کند. پس از اعلام رسمی این موضوع در بلاگ شخصی مت، مایک لیتل در بخش نظرات همان پست بلاگ اعلام کرد آمادهٔ همکاری با مت در این زمینه است. کمی از این ماجرا نگذشته بود که میشل والدریگی به این تیم اضافه شد و در نهایت، سال ۲۰۰۳ اولین نسخهٔ وردپرس (۰/۷) منتشر شد.

وردپرس چه کاربردی دارد؟

۲۰ سال پیش، ساخت وردپرس با هدف طراحی سسیستم وبلاگ‌نویسی کلید خورد؛ ولی با گذر زمان، گسترش قابلیت‌ها و همچنین تعداد بسیار زیاد افزونه‌ها، وردپرس تقریباً برای هر نوع سایتی کارآمد است:

مجله‌های آنلاین

مجله‌های آنلاین با تولید محتوا توانسته‌اند مخاطبان زیادی را جذب کنند و از طریق نمایش تبلیغات به شکل‌های مختلف (رپورتاژ و تبلیغات کلیکی مثل بنری، همسان و پوش نوتیفیکیشن) به درآمد خوبی برسند.

وردپرس با داشتن قابلیت‌های متنوع برای مدیریت محتوا و همچنین قالب‌های آمادهٔ مخصوص مجلهٔ آنلاین بهترین گزینه برای طراحی چنین سایت‌هایی است.

طراحی سایت شخصی

یکی از بهترین راه‌های جذب کارفرما به‌منظور استخدام یا گرفتن پروژه، طراحی سایت است. وردپرس به شما کمک می‌کند رزومهٔ خود را همراه با تمام نمونه کارها طراحی کنید و در اختیار بقیه بگذارید.

ساخت سایت برای کسب‌وکار

در عصر دیجیتال کنونی، هر کسب‌وکاری که بخواهد موفق باشد، باید در فضای اینترنت (حتی به‌صورت حداقلی) حضور داشته باشد. آن‌ها می‌توانند بدون برون‌سپاری طراحی سایت و کدنویسی، سایت مجموعه را طراحی کنند.

ساخت سایت فروشگاهی

با تغییر عادات خرید مردم، فروشگاه‌های آنلاین شاهد رشد فزاینده‌ای بودند. در راستای این رشد، بسیاری به ساخت سایت فروشگاهی روی آوردند. وردپرس با افزونه‌های کارآمدی که ارائه می‌کند، برای چنین مواردی کاملاً مناسب است.

آمارها می‌گویند حدود ۶/۸ میلیون فروشگاه آنلاین از ووکامرس وردپرس استفاده می‌کنند؛ از خرده‌فروشی‌های کوچک گرفته تا فروشگاه‌های بسیار بزرگ.

طراحی سایت‌های خبری

سایت‌های خبری و همچنین آموزشی، جزو پربازدیدترین انواع سایت‌ها هستند. البته برخی معتقدند جوملا، یکی از رقبای وردپرس، بهترین گزینه برای ساخت چنین سایت‌هایی است.

اپلیکیشن موبایل

با وردپرس حتی می‌توانید وب اپلیکیشن هم طراحی کنید؛ چه اپلیکیشن خبری و چه اپلیکیشن فروشگاه آنلاین.

ساخت سایت با قابلیت عضوگیری

یکی از راه‌های کسب درآمد، فروش اشتراک سایت است. برای مثال، سایت‌های دانلود فیلم یا سایت‌‌های آموزشی، محتوای موردنظر کاربران را به‌ازای دریافت پول ارائه می‌کنند.

طراحی فروم

فروم‌ها همچنان یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها برای تبادل نظر به حساب می‌آیند. کافی است همین حالا به نی نی سایت سر بزنید تا با کلی بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوع‌های مختلف روبه‌رو شوید.

با وردپرس، سایت خودتان را رایگان بسازید!

در این مقاله فهمیدیم وردپرس چیست و برای طراحی چه سایت‌هایی مناسب است.

ویژگی‌های مثل رایگان بودن، متن‌بازبودن، استفادۀ آسان، عدم نیاز به دانش برنامه‌نویسی و پشتیبانی از انواع مختلف فرمت‌های محتوایی، دلایلی هستند که استفاده از وردپرس را توجیه می‌کنند.

وردپرس نسبت به مزایایی که ارائه می‌کند، معایب انگشت‌شماری هم دارد. مثلاً افزونه‌ها روند انجام بسیاری از امور را ساده می‌کنند، ولی استفادۀ بیش از حد از آن‌ها، سرعت سایت را کاهش خواهد داد.

امیدواریم پس از خواندن این مقاله، اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *