استارتاپ ساز
استارتاپ ساز
آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در حقیقت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ وظایف شبیه به هم و مشخصی انجام نمی‌دهند به همین دلیل پاسخ به این سوال کمی دشوار است، اما در هر صورت باید بدانید که اینگونه آژانس‌ها از روش‌های نوین بازاریابی براساس دستگاه‌های قابل حمل و متصل به اینترنت کمک می‌گیرند تا فروش سازمان و شرکت شما را افزایش دهند.

البته کارکرد انها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری از کمپین‌های اجرایی این سازمان‌ها صرفا برای تقویت و برندسازی شرکت مربوطه صورت می‌گیرد. جالب است بدانید که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با اینکه واژه دیجیتال را یدک می‌کشند.

اما گاهی اوقات سراغ روش‌های سنتی بازاریابی هم می‌روند چرا که احساس می‌کنند استفاده از برخی روش‌های سنتی هم می‌تواند به پیش‌برد اهداف‌شان کمک کند. همان طور که گفته شد شرکت‌ها و برندهای مختلف برای کارهای مختلفی از جمله مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت وب سایت و بسیاری کارهای دیگر به‌جای استخدام تعداد زیادی متخصص، سراغ آنها می‌رود تا هزینه‌های‌شان کاهش یابد.
البته کاهش هزینه تنها مزیت همکاری نیست و در ادامه مزیت‌های بیش‌تری در این مورد بررسی می‌کنیم.

تعریف کلی آژانس دیجیتال مارکتینگ: «آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که در مباحث فنی و ارائه روش‌های خلاقانه تخصص زیادی دارد و به نوعی می‌توان گفت که این مجموعه یک به‌روزرسانی از آژانس‌های تبلیغاتی است که در سال‌های گذشته فعالیت داشتند. آژانس دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کند به کمک روش‌های خلاقانه کسب و کار را از سایر رقبا متمایز کند».

اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ

 بسته به نوع پروژه و درخواست کارفرما اهداف مختلفی در نظر دارد اما شاید مهم‌ترین هدف یک آژانس معتبر تقویت برند و افزایش فروش آن کسب و کار باشد. البته آژانس‌های مختلف متناسب با درخواست و نیاز مشتری اهداف مختلفی در نظر می‌گیرند، اما در نهایت موارد زیر از مهم‌ترین هدف‌ها است.

به‌کارگیری جدیدترین ابزارها و سرویس‌ها در جهت افزایش فروش برند

تحلیل دقیق مشتریان و رقبا و ارائه بهترین مدل برای استفاده از این تحلیل

اجرای پروژه باکمترین هزینه ممکن

ارائه گزارش در بازه‌های زمانی مشخص به کارفرما

اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های مختلف

مزایای همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

در قسمت‌های قبل اشاره شد که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شرکت یا سازمان شما داشته باشد. البته ممکن است مزیت‌های همکاری برای هر پروژه و هر سازمان تفاوت‌های جزئی نسبت به موارد زیر داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها

تحلیل رقبا و بررسی جدیدترین اهداف تبلیغاتی آن‌ها

بررسی رفتار مشتری و بهینه کردن خدمات و محصولات

فرصت بیش‌تر سازمان‌ برای بهبود محصول، خدمات و امور مشتریان

پیشرفت سازمان به‌خاطر استفاده از نیروهای کاربلد

مشخص شدن سهم بازار و بازار هدف

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

اعضای تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس‌ها بر اساس وسعت و بودجه‌ای که دارند اعضای مختلفی دارند. برای مثال در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ ممکن است همه زیرمجموعه‌های سئو توسط یک نفر مدیریت شود اما در سازمانی دیگر شاید سئو به شاخه‌های مختلفی تقسیم شود و برای هر قسمت یک متخصص استخدام شود. مدیر پروژه، مدیر سوشال، کپی رایتر، مدیر محتوا، برنامه نویس، گرافیست و… از مهم‌ترین سمت‌هایی است که باید در یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ وجود داشته باشد.

فهرست ابزارهای مورد نیاز آژانس دیجیتال مارکتینگ

بخش اعظمی از تحلیل‌های سایت و استراتژی‌های تدوین شده یک آژانس از ابزارها به دست می‌آید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در برخی موارد رایگان هستند و در برخی موارد هم نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند. فهرست مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که بیش‌تر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده می‌کنند به صورت زیر است:

ایمیل مارکتینگ

 تجزیه و تحلیل

تبلیغات و تحلیل آن

 بخش‌بندی مشتریان

سئو

 مدیریت پروژه

 اتوماسیون بازاریابی

 داده‌های زنده

وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ متناسب با ظرفیت‌های موجود در بازار کسب و کار وظایف‌های مختلفی را برای خود در نظر می‌گیرند و این وظایف در طول زمان می‌تواند کم و زیاد شود یا حتی دست‌خوش تغییراتی شود. برای مثال اگر یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در بحث محتوا تخصص زیادی داشته احتمال دارد که بیش‌تر شرکت‌ها و کسب و کار صرفا برای محتوا به آن شرکت مراجعه کنند و دیگر موارد را به آژانس‌های دیگری بسپارند. یکی از مهم‌ترین وظایف یک آژانس دیجیتال مارکتینگ این است که دقیقا بر اساس محصول یا خدمت شرکت بتواند یک برنامه پیاده کند و در این برنامه باید موارد زیادی از جمله نرخ بازگشت سرمایه و میزان هزینه لازم برای انجام پروژه مشخص شود. سایر وظایف یک آژانس به صورت زیر است:

بررسی بازار هدف

تولید محتوا (متنی، تصویری، صوتی و…)

تدوین استراتژی‌های مربوط به مارکتینگ

تخمین درست هزینه‌های مورد نیاز

تبلیغات آنلاین و نوع آن‌هار(در صورت نیاز تبلیغات آفلاین)

استراتژی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی

سئو یا همان بازاریابی موتورهای جستجو

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس توانایی و نیاز مشتریان خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند اما برای این که بتوانید از همه پتانسیل یک آژانس برای موفقیت خود و کسب و کارتان استفاده کنید باید سعی کنید از همه خدمات یک آژانس استفاده کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین خدمات یک آژانس معتبر در زمینه دیجیتال مارکتینگ ذکر شده است:

برنامه نویسی استاندارد سایت و بهینه کردن آن

ایمیل مارکتینگ

اس‌‌ام‌اس مارکتینگ

سوشیال مارکتینگ

تبلیغات بنری آنلاین

تلفن گویا

و…

فرآیند کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ

بعد از این که شما تصمیم به برون سپاری موارد ذکر شده در قسمت‌های قبل گرفتید باید به سراغ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر بروید و با آن‌ها مذاکره کنید. توصیه می‌شود تمام کارها را به یک آژانس مشخص بسپارید چرا که در غیر این‌صورت اگر نتیجه‌ای نگیرید هر کدام از آژانس‌ها تقصیر را گردن دیگری می‌اندازد پس زمان و هزینه شما تلف می‌شود. روند کلی مراجعه شما و درخواست همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت زیر است.

مراجعه به آژانس مورد نظر و ارائه اهداف کلی سازمان‌تان به صورت خلاصه

مطالعه و تحقیق آژانس مورد نظر برای تخمین هزینه‌ها، زمان مورد نیاز و تغییرات مورد نیاز در سازمان

ارائه سند یا پروپوزال تدوین شده توسط آژانس

توافق نهایی

معرفی تیم اجرایی

ارائه گزارش عمل‌کرد در بازه‌های زمانی مشخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *